Friday, January 15, 2010

nasihat 1


"Sesungguhnya aku telah melihat kepada makhluk2 yg ada di dunia ini lalu aku mendapati bagi setiap makhluk ini mesti ada sesuatu yg dikasihinya dan yg diasyikinya.

Aku melihat pula bahawa ada sebahagian drpd sesuatu yg dikasihi itu hanya menemani kekasihnya sehingga ke masa ia sakit sahaja, dan ada pula yg sentiasa menemaninya sehingga ke dalam kubur. Manakala yg lainnya akan terus balik dan tidak mahu untuk bersama-sama dgn kekasihnya di dalam kubur. Ia akan membiarkan kekasihnya tinggal seorang diri di dalam kubur.

Lalu aku terus berfikir, dan akhirnya aku membuat kesimpulan bahawa sebaik-baik kekasih itu ialah kekasih yg setia mengiringi kekasihnya ke dalam kubur dan menjadi penghibur dan teman setia.

Dan tidak ada kekasih yg bersedia untuk berbuat demikian selain drpd amalan yg soleh, maka aku terus menjadikan amalan soleh ini sebagai teman dan kekasihku, supaya ia dapat menerangi kuburku, menghiburkan hatiku dan sudah pasti ia tidak akan meninggalkan aku duduk bersendirian."

- Imam Hatim Al Asam rahimahullahu taala -


notatambahsukahati:dalam fatrah exam@imtihan ni, mmg kita suma buzy ngn study masing2.mcm2 bnda berkumpul,bersarang,berserabut dlm kepala.sbjek ni xabeh cover lg,yg itu xhafal lg,topik ni xfaham lg n pelbagai yg itu dan yg ini.alhamdulillah suma struggle untuk najah.tp, jgn pula sbb terlalu struggle, suma amalan dan ibadah, kita pandang sebelah mata n jgn pula bila time exam je baru nk dating ngn sejadah n tasbih..INGAT!yg nk excellent-kan kita hanya Allah..kita just HAMBA yg x ada apa2 kuasa..

notatambahsukahati:sama2 kita koreksi diri.sama2 perbaiki n pertingkatkan amalan bcoz amalan kitalah kekasih yg setia menemani kita. =)

0 comments: